• Intro

Met trots stellen we u Hockey Club Genk voor!

We zijn een jonge club die de ambitie heeft de populaire hockeysport verder op de kaart te zetten

in regio Genk en om een vaste waarde te worden in het aanbod van buiten-ploegensport.

Sinds de start minder dan 5 jaar geleden zijn we snel gegroeid naar ~250 tal actieve leden, en dit aantal groeit wekelijks ! De club speelt sinds januari 2019 ook competitie, waarin onze teams een mooi parcours afleggen. De wedstrijden brengen hen tot bij de grotere en kleinere hockeyclubs van Vlaanderen en België brengt, en vice-versa!

Hockey, een sterk groeiende sport

Sinds een aantal jaren is Hockey in België enorm populair geworden en is één van de
    snelst groeiende sporten in België & Vlaanderen. Mede dankzij de schitterende
    internationale resultaten is deze sport de laatste jaren daarom ook snel gegroeid.
    De Red Lions, de nationale herenploeg, werden wereldkampioen in 2018 en ook de Belgische
    vrouwenploeg, de Red Panthers, is zeer succesvol op internationaal niveau!
    In België zijn er ondertussen maar liefst 90 clubs met iets meer dan 48.000 leden.

• Visie van de hockeyclub

Hockeyclub Genk heeft de ambitie de hockeysport op de kaart zetten in regio Genk en om een vaste waarde worden in het aanbod van outdoor ploegsport.
    Hockey verruimt het aanbod in Genk met een sport die de volgende sterke troeven bezit:
    – Hockey is een teamsport
    – Het wordt gespeeld in de buitenlucht
    – Het is een spectaculaire technische sport, met een hoog tempo
    – Een sport waarin fair play en respect hoog in het vaandel gedragen wordt
    – Het wordt gespeeld door meisjes, jongens, dames en heren, m.a.w. zowel jong als oud

Hockey bij Hockeyclub Genk is een project waar plezier en prestaties hand in hand gaan. Elke persoon kan lid worden van de club, hockeyervaring of geen hockeyervaring, mits je over de juiste instelling beschikt!
    Wij willen een familiehockey-vereniging zijn voor-en-door-leden, voor alle soorten hockeyspelers. Een fantastische en gezellige leeromgeving voor jong en oud, om in teamverband en in onderlinge afhankelijkheid te sporten.

• Hieronder vindt je een overzicht van het takenpakket van de ploegmanager. De ploegmanager zorgt voor de goede werking binnen 1 bepaalde ploeg. Een ploeg kan meerdere managers hebben maar slechts 1 manager per ploeg is eindverantwoordelijk voor de kerntaken (of een deel van de kerntaken). De taken worden verdeeld in overleg met de trainer en andere ploegmanagers (eventueel ook met de sportief verantwoordelijke als er onduidelijkheid moest zijn).

Wat zijn de kerntaken?

– Communicatie wedstrijden aan ouders en spelers

– Invullen wedstrijdblad

– Is de ploeg volledig voor aanvatten wedstrijd?

– Geraken we allen tijdig op de wedstrijd of bij de tegenstander?

– Behandelen wedstrijdwijzigingen

• Als groeiende sportclub is het psychosociaal welzijn van alle leden een belangrijk gegeven.
    Optimale communicatie tussen bestuursleden, trainers, ouders en leden blijft de voornaamste manier om problemen, misverstanden of discussies te vermijden of op te lossen. Een goed gesprek is vaak voldoende om een situatie terug op het juiste spoor te brengen.

Ernstig grensoverschrijdend gedrag binnen de club (vb. ongewenste intimiteiten, pesten, agressie, …) kan ons huidig- en toekomstig welzijn beïnvloeden en de clubsfeer ernstig uit evenwicht brengen. Om hier gepast mee om te gaan heb je de mogelijkheid dit met de vertrouwenspersoon op te nemen.

De vertrouwenspersoon:

1. Maakt indien nodig een afspraak om (vertrouwelijk) naar je verhaal te luisteren.
    2. Is objectief en onafhankelijk van de club.
    3. Zoekt samen met jou naar een oplossing.
    4. Bemiddelt in overleg/samen met jou.
    5. Informeert over een mogelijke doorverwijzing.
    6. Is geen verantwoording schuldig maar heeft wel een informatieplicht tegenover het clubbestuur.

Onze vertrouwenspersoon is bereikbaar via vertrouwenspersoon[at]hockeyclubgenk.be

• Bestuur

Naamfunctiecontactadres
    Gerd Houben Voorzitter gerd[at]hockeyclubgenk.be